top of page

Tips voor een Krachtige Blogpost: Definities, Doelen en Richtlijnen

Bloggen, het kan je als ondernemer alleen maar helpen. En toch is het vaak een groot struikelblok. Want hoe begin je in godsnaam aan bloggen? En waarom zou je als ondernemer bloggen? 

  • Het verrijkt je website met relevante zoekwoorden, waardoor je SEO en je ranking in Google verbetert.

  • Het is een uitstekende manier om je kennis en expertise als ondernemer te benadrukken.

  • Je kunt de verbinding met je klant vergroten door je persoonlijkheid als ondernemer te laten zien.

  • Je verhoogt de interactie en het aantal bezoekers op je website en social media, wat altijd een winst is.

 

De volgende tips kunnen je helpen om vlotter je volgende blogpost te schrijven.

Bloggen is eigenlijk het proces van het schrijven en publiceren van berichten op een website, vaak in een informele of conversatie-achtige stijl. Het is een manier om jouw gedachten, ideeën, ervaringen of expertise te delen met anderen via het internet.

De betekenis van bloggen gaat verder dan alleen het schrijven en publiceren van berichten. Het is een manier om je kennis te delen, je publiek te engageren, en zelfs je bedrijf of merk op te bouwen. Het is een manier om je stem te laten horen, contact te maken met anderen en waarde te creëren.

Het doel van een blog varieert natuurlijk van blogger tot blogger. Als ondernemer kan je het gebruiken om je kennis of ervaringen te delen, om je fanbase op te bouwen, om jouw bedrijf of merk te promoten, of zelfs om inkomsten te genereren via advertenties of gesponsorde content.

Het starten van een blog is makkelijk en kan gewoon op je eigen website. Heb je nog geen website of wil je je blog liever apart houden? Kies dan een platform zoals Wix, WordPress of Blogger waar je snel mee van start kan gaan. Bij dat laatste kies je een domeinnaam die past bij je onderwerp of merk. Je richt dan je website in met een lay-out en ontwerp dat je merkidentiteit reflecteert.

 

Vervolgens begin je met het schrijven en publiceren van je eerste blogpost. Yes, just do it!
Het is een goed idee om een contentplanning te maken, zodat je een consistent schema kunt volgen voor het publiceren van nieuwe posts. En ten slotte, promoot je je blog via je social media kanalen, SEO, en andere marketingmethoden om je publiek op te bouwen.

Als ondernemer wil je natuurlijk over je bedrijf bloggen, maar dat hoeft niet altijd over je product te gaan. Het kan ook gaan over jezelf als ondernemer, over hoe een leverancier je helpt in je productieproces, of hoe een zakelijke coach of collega-ondernemer je kan inspireren. Het kan zelfs gaan over je persoonlijke leven. Probeer steeds te schrijven vanuit het probleem van je ideale klant: welk probleem heeft deze en hoe kan jij dit oplossen?

 

Het belangrijkste is om een onderwerp te kiezen waar je graag en met kennis over schrijft, want geforceerd schrijven is zowel voor jezelf als voor de lezer niet aan te raden.

Weet je niet over welk onderwerp te schrijven?

> Gebruik dan Google als je gratis tool.

  1. Typ een vraag / onderwerp waarover je graag iets wil vertellen.

  2. Scroll naar beneden tot je de suggesties van Google ziet: "Meer om te vragen"

  3. Deze vragen worden vaak door anderen gesteld, en hebben dus een hoog zoekvolume.

  4. Scroll ook helemaal naar beneden naar "Gerelateerde zoekopdrachten"

  5. Laat je inspireren door de vragen waar je doelgroep een antwoord op wil.

google-seo-bloggen_just-jane-marketing.png

Bloggen is  een creatief proces moeten zijn, geen exacte wetenschap. Mocht je echter enige structuur nodig hebben om je tekst op te maken, overweeg dan de Kipling-methode. Deze methode helpt je te bepalen welke vragen jouw lezers graag beantwoord willen zien:

what-where-who-when-why-how_Kipling-method-for-copywriting.jpg
  • WAT is het probleem of de gebeurtenis?

  • WAAR heeft het probleem of de gebeurtenis plaatsgevonden?

  • WANNEER treedt het probleem of de gebeurtenis op?

  • WAAROM is het probleem of de gebeurtenis opgetreden?

  • WIE is erbij betrokken?

  • HOE manifesteert het probleem zich? HOE vaak gebeurt het?

Je social media kanalen kunnen meer zijn dan alleen een bron van inspiratie voor je volgende blogpost. Ze kunnen ook worden gebruikt om je blogpost verder te verspreiden. Kies de belangrijkste punten uit je blog en herschrijf deze tot een video, afbeelding, post, story, tutorial, enzovoort. Zo blijft je social media content up-to-date en relevant.

Bloggen biedt een uitstekende kans om je SEO te verbeteren door jouw zoektermen en keywords organisch in je tekst te integreren. Dit is handig voor het verbeteren van je ranking in Google. Denk er ook aan om je website regelmatig bij te werken en je SEO te optimaliseren.

 

Door te bloggen, integreer je deze zoekwoorden op een meer natuurlijke en creatieve manier dan in een typische commerciële tekst. En van authenticiteit en creativiteit is Google een grote fan!

SEO-rafiki.png

Een van mijn motto's is 'Never stop learning'. Zelfs als dat betekent het leren van een willekeurig wetenschappelijk feit. Ik streef er naar om elke week iets nieuws te leren. Mijn favoriete onderwerpen zijn marketinggerelateerd, en gelukkig zijn er talloze online en offline (gratis) cursussen beschikbaar.

 

Wil je weten welke cursussen ik doorloop? Volg me op social media, waar ik regelmatig updates plaats.

bottom of page