word zelf de succesvolle marketeer
van jouw onderneming

Waarom content marketing?

If we face the truth,
we know that content marketing is about making money
.”   
James Allen

Voila,

of hoe 1 zin uitlegt waarom content marketing zo belangrijk is.

Wat is content marketing?

​Het woord content is alom, want content is key. Maar waar draait het nu allemaal om? Richt je je als onderneming tot content marketing, dan ben je continu bezig met relevante informatie aan jouw ideale klant te bezorgen.

Traditional marketing talks at people.Content marketing talks with them.”   

Doug Kessler

Kenmerkend aan content marketing is:

  • consistentie: je hebt een bepaalde strategie en uitkomst voor ogen en pint je daarop vast

  • relevantie: je communicatie is gericht op jouw (ideale) klant; afgestemd op hun (online) activiteiten, zoekgedrag en mogelijkheid tot beïnvloeding

  • waardecreatie: je zorgt er voor dat al jouw communicatie doordrongen is met waarde; eender wat mogelijks een toevoeging aan het leven van jouw (ideale) klant is. Dit kan informatief of educatief zijn, maar evengoed inspirerend of ontspannend.

Wanneer je je afvraagt hoe je waardevolle content kan creëren, stel jezelf dan de volgende vraag: Wat helpt jouw (ideale) klant echt vooruit zodat jij de relatie met jouw (ideale) klant kan versterken?

Het kan zijn dat je jouw (ideale) klant aan het lachen wil brengen, want na een lange werkdag wil iedereen wel eens ontspannen. En bij de een is dat met een hilarische meme of .gif, bij de ander tovert een hartverwarmend filmpje dan weer een glimlach op hun gezicht. Sommigen lachen ook gewoon hardop met een inspirational quote met een twist.

Of misschien wil je jouw (ideale) klant inspireren, zodat je jouw (ideale) klant tot een positieve daad aanzet. En dat kan gaan van een simpele vriendelijke dank u, tot de motivatie voor wat meer beweging of zelfs het steunen van een goed doel in de buurt.  

Het kan ook zijn dat je klant nood heeft aan wat meer ondersteuning of informatie bij de aankoop van een product. Of wie weet kan je een bestaande klant wel verder helpen met een mini tutorial.

Wat het ook is, content marketing is in bijna alle gevallen met positieve emoties verbonden. Je wenst dat jouw merk een positieve associatie heeft, bij gelijk wie. Alleen dan kan je als onderneming vertrouwen opbouwen. En voor wie het nog niet zou weten: “People buy from people they know, like and trust.” - Joel Comm

Hoe maak je content?

People do not buy goods and services.
They buy relations, stories and magic
.”    - Seth Godin

Ok, je hebt nu al wel een zicht op de inhoud van al jouw communicatie, maar dan moet je dit gevoel wel nog naar jouw (ideale) klant overbrengen. En bij deze stap durf je als ondernemer wel eens met de handen in het haar te zitten. Want hoe zorg je er als ondernemer in godsnaam voor dat je elke dag post?

Wel ik neem alvast één obstakel voor je weg: je hoeft niet iedere dag te posten. Waarom zou je posten om te posten? Nu wil ik niet zeggen dat radiostilte weken aan een stuk een goede zet is, maar je algoritme raakt niet verstoord van eens één (of meerdere) dagen over te slaan. Want zolang jouw content draait rond het creëren van waarde, zal die content ook veel meer interactie met jouw (ideale) klant opleveren. Meer likes en comments dus. En dat vinden algoritmes van zoekmachines en social media kanalen veel interessanter.

 

Om het jou nog wat makkelijker te maken, help ik je graag met mijn marketing content kalender verder. (Je vindt de downloadlink verder in dit artikel.)

stap 1

Noteer de belangrijke data en deadlines voor jouw onderneming op deze kalender.


Maak een retroplanning op voor al jouw noodzakelijke communicatie rond deze data.

website_content-marketing.jpg

Is er een nieuwe release van een product? Dan kan je enkele weken ervoor al met wat teasers starten.

Vindt er een infomoment, opleiding of training plaats? Wanneer wil jij zekerheid over het aantal inschrijvingen hebben? Markeer deze in de agenda en stem je communicatie daarop af.


Of zijn er promotionele acties of events ingepland en wil je dat jouw (ideale) klant zeker langs komt en een aankoop doet? Communiceer dan zeker tijdig rond die acties, en niet gewoon op de dag zelf.

Nuja, wat met die andere lege dagen? Het kan toch niet altijd over jouw product of jouw onderneming gaan? Zeker en vast, dat mag ook niet. Opnieuw, het gaat er om wat voor de klant waardevol is. Dus focus je ook genoeg op jouw (ideale) klant.

En daarvoor is het woord content-tainment uitgevonden. Yes, de samenvattende term waarbij content zicht tot entertainment vormt. En hier, hoe kan het ook anders, gaat het vaak wel om communicatie met een vleugje humor.

En daarbij kan mijn content kalender van dienst zijn: deze marketing kalender staat vol met interessante nationale en internationale dagen van betekenis waar je kan op inhaken. De ene is al wat ludieker dan de andere, en ik ben ervan overtuigd dat deze een handige kapstok zal zijn om jouw volledige marketing jaarplanning op te maken.

stap 2

Bekijk welke content-tainment dagen in deze kalender voor jouw onderneming een bron van inspiratie kunnen zijn. 

Bedenk er relevante communicatie rond.

 

En mocht je nog twijfelen of je humor in jouw communicatieplan zou opnemen: 32% van Generatie Z, Millenials, Generatie X en Babyboomers beweren dat ‘grappige en entertainende content bekijken’ hun belangrijkste reden is om social media te gebruiken. (Bron: Hootsuite)

And once you entertain them, they like you. They might even trust you. En ja, na dat vertrouwen is de stap naar een aankoop heel klein.

 

stap 3

Relax! Met deze marketing content kalender weet je al meteen wat je het komende jaar kan posten, wat de marketing voor jouw meteen weer wat makkelijker maakt. Dan hoef je jezelf niet meer de vraag stellen: Wat moet ik nu weer posten? Maar wordt het: Wat kan ik nu weer posten? Weg frustraties!

gratis content kalender

 

Vul hier jouw e-mailadres in en  je kan meteen jouw communicatie jaarplanning opmaken.

Jouw marketing content kalender zit binnen enkele momenten in je mailbox.

Je kan er meteen mee aan de slag!

Waarom plaats je content?

Waarom is content marketing dan plots zo relevant? Social media en het volledige online gebeuren laat net die personalisatie toe. Je kan gericht een medium uitkiezen dat jouw (ideale) klant aanspreekt en waar die dus actief is. Het is dan ook enorm belangrijk dat je daar eens stil bij staat: Wie is mijn klant? En wat is zijn gedrag? Alleen zo is jouw content ook relevante content. Want wie wil nu tijd en geld verspillen aan het opmaken van nutteloze social media posts?

Ga dus ook eens voor jouw (ideale) klant na op welke van de social media kanalen deze actief is. Ben jij daar ook actief? Misschien nog niet. Of misschien steek je momenteel energie in kanalen waar jouw (ideale) klant minder actief is?

Goed over nagedacht?

 

Dan geef ik je voorlopig nog een laatste tip: pas de content ook aan jouw kanaal aan.

 

Hoewel Facebook en Instagram bijvoorbeeld heel sterk gelijklopen, is het minder aangeraden om gewoon te ‘copy-pasten’. Denk alleen al maar aan het feit dat websitelinks op Instagram niet aanklikbaar zijn…

Content is fire.

Social media is gasoline .”   

Jay Baer

social-platforms_hootsuite.JPG

Nog niet op mijn maandelijkse marketingtips & tricks geabonneerd? Schrijf je dan hieronder in!