AI in marketing: hoe het jou als ondernemer kan helpen
top of page

word zelf de succesvolle marketeer
van jouw onderneming

AI in Marketing:
Hoe kan het jouw onderneming helpen?

Digitale marketing staat nooit stil! En het is niet makkelijk om steeds met de laatste nieuwe trends mee te zijn. Als er eentje is waar je toch wel echt van op de hoogte moet zijn, is het Artificiële Intelligentie (AI).

Wat is AI? En is het wel interessant voor jouw onderneming? Spoiler alert: Yessss!!!

Waarom AI in marketing gebruiken?

Stel je voor dat er iemand bestaat die alle marketingkennis van de wereld heeft, die elk boek en websitepagina over marketing gelezen heeft, en met alle marketingtools makkelijk kan werken. En aan die persoon kan je al je vragen afvuren. Of het nu over een algemene marketing kennis gaat of over specifieke vragen voor jouw onderneming:

  • Als onderneming van product X, op welke social media kanalen ben ik best actief? (Hint: het zal te maken hebben met waar je doelpubliek actief is 😀)

  • Ik wil mijn personal branding als ondernemer vergroten, kan je een content planning voor de komende maand voor mijn social media opmaken?

  • Kan je eens mijn website scannen en advies geven over hoe ik deze kan optimaliseren om klanten te laten aankopen?

 

In enkele seconden heb je er antwoord op. Hoe makkelijk is dat niet?

AI kan je persoonlijke marketing coach zijn die je helpt je onderneming te doen groeien.

Artificiële Intelligentie klinkt technologisch en moeilijk om te verstaan. En dat is het ook.

 

Technisch uitgelegd: AI is een verzameling van technologieën die machines in staat stellen taken uit te voeren die normaal menselijke intelligentie vereisen. Dit omvat leren, redeneren, probleemoplossing, perceptie en taalbegrip. In marketingcontext betekent dit een systeem dat je kan helpen bij het analyseren van gegevens, het voorspellen van klantgedrag, het personaliseren van communicatie en nog veel meer.

​

De kracht van AI zit hem in het leren. AI kan niet alleen over alles van marketing leren, maar ook alles van jouw onderneming. Hoe meer informatie je AI over je onderneming, je klanten, je diensten / producten, je manier van communiceren,… geeft, hoe beter AI je zal kunnen helpen.

En weet je niet wat je manier van communiceren ( = tone of voice) is? Simpel, vraag gewoon aan AI hoe je die kan uitschrijven.

AI biedt heel wat voordelen voor marketeers en ondernemers:

  • Tijdbesparing: Bedenk ideeën rond communicatie in seconden. Of schrijf je teksten 10 keer sneller uit.

  • Gepersonaliseerde marketing: Creëer communicatie op maat voor je klanten, voor meer betrokkenheid en conversies.

  • Sterkere strategieën: Krijg meer inzichten in wat je klant wil, zodat jouw marketing beter rendeert.

AI als tool voor ondernemers

AI is niet alleen een hulpmiddel voor automatisering en brainstorm werk, het is ook een heel handig middel om over marketing bij te leren. Door AI te gebruiken, kun je nieuwe marketingstrategieën leren en toepassen, afgestemd op jouw onderneming, je doelstellingen en je uitdagingen. Zo word je eigenlijk zelf de marketeer van je onderneming.

AI in je onderneming toepassen

Het gebruik van AI in je marketing hoeft niet ingewikkeld te zijn. Begin met deze stappen:

​

  1. Bepaal je doelen: Omschrijf duidelijk wat je wilt bereiken met AI in je marketing. Voorbeeld: maak een content planning op

  2. Kies de juiste tools: Er zijn veel AI-tools beschikbaar; kies degene die het beste past bij jouw behoeften. Zo is ChatGPT dé tool om content te schrijven. En ook in veel grafische programma’s zoals Canva zit AI al verwerkt. Op zoek naar de beste AI tools?

  3. Experimenteer en leer: Begin met kleine projecten om te leren hoe AI werkt en wat het voor jou kan doen. Het 1e gebruik kan misschien wat tegenvallen, maar het loont de moeite om te blijven proberen.

  4. Meet en optimaliseer: Gebruik de inzichten van AI om je strategieën te verfijnen en te verbeteren. AI werkt het best wanneer je veel informatie geeft en ook traint waarom iets wel of niet resoneert.

no one will be replaced by artificial intelligence

but by someone who is better at using artificial intelligence

Het implementeren van AI in je marketingstrategie komt met wat uitdagingen:

  • Complexiteit: AI kan complex lijken, maar met de juiste begeleiding en tools kan je hier makkelijk mee aan de slag.

  • Datakwaliteit: AI is zo goed als de data die het krijgt. Zorg ervoor dat je betrouwbare en relevante gegevens gebruikt.

  • Never stop learning: De wereld van AI evolueert snel. Blijf op de hoogte van de nieuwste trends en ontwikkelingen.

AI Marketing Mentorship:

Mijn traject Marketing Mentor AI is ontworpen voor solo-ondernemers zoals jij. Met persoonlijke begeleiding leer je niet alleen bij over AI, maar ontdek je ook hoe je het effectief kunt toepassen in jouw onderneming. Je krijgt dus AI advies op maat van jezelf en jouw onderneming.

​

Ben je klaar om de kracht van AI in jouw marketingstrategie te ontdekken en te implementeren? Ontdek het Marketing Mentor AI traject en til je marketing naar een hoger niveau, zonder meer tijd in marketing te investeren. Integendeel!

bottom of page