word zelf de succesvolle marketeer
van jouw onderneming

marketing tools

Digitale marketing is hot!

Waarom vinden meer en meer ondernemers de weg naar marketing? Omdat je het, in tegenstelling tot klassieke marketing, veel meer kan meten:

  • je ziet meteen hoeveel bereik, interactie en engagement je met je (potentiële) klanten hebt

  • je gaat makkelijk na hoeveel verkopen er uit je marketing inspanningen vloeien

  • je merkt heel snel of een bepaalde communicatie een impact heeft of niet

 

En dat maakt het natuurlijk leuker om aan marketing te doen.

De digitalisering van marketing gaat ook met bomvol nieuwe apps en tools gepaard. En heel veel van die tools hebben maar 1 doel: het leven voor jou makkelijker maken.

Voel je je wat verloren in de overvloed aan marketing tools?

Voor enkele gerichte uitdagingen voor jou als ondernemer, zet ik gebruiksvriendelijke tools  in the spotlight.

De focus ligt op de gratis versies van de tools, want ook daar raak je al heel ver mee. Want ja, marketing kan ook makkelijk. En marketing kan ook best wel goedkoop.

behoud het overzicht

Plots, op het moment dat je totaal niet met je onderneming bezig bent, krijg je inspiratie voor je content. En die geniale ingeving wil je natuurlijk niet vergeten, wat content bedenken is sowieso al een hele uitdaging.

En dan heb je ook nog eens de uitdaging om naar je marketingdoelstellingen toe te werken. Ook dit is vaak niet altijd in een, twee, drie uitgewerkt.

inspiratie volgt
wanneer je het minst verwacht 
. . .   
 

Om een overzicht van al die doelstellingen en creatieve ideeën te behouden, kan je deze makkelijk in een Excel file bundelen. Maar bij deze handige apps heb je ook op je smartphone bij de hand en zijn nóg gebruiksvriendelijker.

Trello is de digitale post-its versie, waar je een simpel to do lijstje kan maken, of gewoon ook een volledige content kalender kan opmaken:

  • Maak per onderwerp een bord op aan en houd overzichtelijk al je taken bij.

  • Je kan al je kaarten (of digitale post-its) beheren met labels, checklists, vervaldata, bijlages,… Werk je in teamverband? Dan kan je evengoed leden aan de to do’s toevoegen.

  • De agenda weergave laat toe om het overzicht van je (content) kalender bij te houden.

trello.png

Wat maakt Trello nu zo makkelijk?

_ Het o zo makkelijke drag & drop systeem is een van de redenen waarom Trello zo’n succes heeft. Ik geef toe, niets leuker dan een to do wegswipen wanneer je het afgerond hebt.

 

_ Er bestaan honderden templates ter inspiratie om zo structuur in je administratie te krijgen.

 

_ Trello kan je met zo veel verschillende apps integreren. Ook kan je jouw to do’s met 1 klik in je agenda plaatsen.

airtable.png

Airtable is best te vergelijken met Excel, maar dan veel dynamischer:

  • In 1 klik pas je de weergave van je grid (lijsten) aan op basis van filters (vb. verantwoordelijke, datum, eigenschap,…)

  • Selectievakjes, dropdown lijstjes, kolomverwijzingen, tijdsaanduidingen, ratings,… oneindig veel mogelijkheden om je kolommen in te delen.

  • Je kan dezelfde info visualiseren in een grid, kalender, kanban, Gantt chart,… in een, twee, drie.

Wat is de meerwaarde van Airtable?

  • Je hoeft geen Excel code of ingewikkelde voorwaarden in te geven om je data dynamisch te maken.

 

  • Ook hier zijn opnieuw honderden templates over marketing, PR, CRM, product lanceringen,… beschikbaar.

 

  • Integratie in je agenda of andere apps zijn in een handomdraai geregeld

 

Andere handige tools zijn Asana, Monday en Ntask.

Wil je nog wat extra informatie over content? In deze blogpost lees je er alles over.

maak het mooi

Het oog wil ook wat, en dat is bij marketing niet anders. We zijn nu eenmaal vatbaar voor mooie plaatjes en sterke grafische ontwerpen.

Als ondernemer kan je veel talenten hebben, maar grafisch ontwerper is daar niet altijd een van. Gelukkig bestaan er tonnen gratis sjablonen en websites vol inspiratie. Zo kan je het creatieve in jezelf naar boven laten komen, en content opmaken die volledig in lijn met je branding ligt.

If it does not sell,

it is not creative.”   
-
David Ogilvy

Toch niet zo creatief? Laat dan een sjabloon door een grafisch designer opmaken, en gebruik deze om dan zelf week na week je content op te maken.

Spark is het broertje van Illustrator, InDesign en Photoshop, maar dan heel toegankelijk en gebruiksvriendelijk.

Je kan er in een oogopslag je eigen

  • Social Media posts & stories

  • Fotocollage

  • Presentatie

  • Diavoorstelling

  • Logo

  • Video

mee ontwerpen.

 

Je kan volledig van 0 beginnen, en er jouw foto’s, kleurvakken, tekstvakken, logo,… in slepen en opmaken. Of je kan met een van de 39.000 Spark sjablonen aan de slag.

adobe-spark.png

Wat maakt Spark zo speciaal?

  • Je hebt er de gratis Photoshop filter tool bij.

  • Je kan beroep doen op alle Adobe lettertypes.

  • Er bestaat een mobile en desktop versie van.

 

Heb je Adobe wat in de vingers? Je kan er evengoed websites mee bouwen, even makkelijk en gebruiksvriendelijk.

canva.webp

Wie nog nooit van Canva heeft gehoord, heeft misschien de voorbij jaren onder een rots geleefd. Canva is ondertussen uitgegroeid tot dé gratis tool om allerlei grafische ontwerpen op te stellen:

  • Social Media posts & stories

  • Social Media video’s (Instagram, Facebook, Youtube, TikTok,…)

  • Brochures & Flyers

  • Fotokaarten

  • Presentatie

  • Visitekaartjes

 

Canva is zo veelzijdig en werkt met het simpele drag & drop systeem. Ook al ben je een computer leek, hier kan zelfs jij mee aan de slag.

Wat maakt Canva zo speciaal?

 

  • Een overvloed aan sjablonen en ontwerpen.

  • Miljoenen gratis foto’s ter beschikking.

  • Je kan heel makkelijk in team aan je ontwerpen werken.

 

Enkele van de zovele gratis tools die je nog kan gebruiken zijn Over, Planoly en Mojo.

plan je socials

Nee, je hoeft zeker niet elke dag op social media te posten. Maar wil je jouw bereik en engagement hoog houden, dan is het wel aangeraden om op geregelde tijdstippen content online te plaatsen.

content is als een kampvuur:

zolang je hout opgooit, blijft je publiek naar je verhalen luisteren

dooft het vuur, dan wordt het koud en trekt iedereen weg

Je hebt misschien niet altijd de tijd (of de goesting, let’s be honest) om iets op social media te posten. Dan kan ik je alleen maar aanraden dit in te plannen. Zo kan je bijvoorbeeld op enkele uren tijd je social media posts opmaken en inplannen, en zo ben je gerust voor de rest van de week. Zo kan jij meer tijd voor je klanten vrijmaken.

Weet je niet wat gepost? Met mijn handige content kalender kan je zeker aan de slag!

Met de Business Manager van Facebook kan je de social media post van én je Facebook én je Instagram beheren.

Bussiness Manager laat toe

  • al je posts & stories op voorhand in te plannen. Via de kalender weergave krijg je er een duidelijk overzicht van.

  • de interacties zoals comments & berichten op zowel Facebook als Instagram overzichtelijk op 1 pagina te bekijken en beheren.

  • inzichten in je publiek, trends, performantie,… van je social media account na te gaan.

facebook-business.PNG

Extra handig aan Business Manager?

  • Je kan eenzelfde post op Instagram een andere tekst meegeven dan diezelfde post op Facebook. (heel handig bij het gebruik van URL’s die op Instagram niet aanklikbaar zijn)

 

  • Wil je nog iets aanpassen? Ingeplande posts kan je nu heel makkelijk wijzigen zonder opnieuw te moeten beginnen.

 

  • Je beheert makkelijk al jouw accounts, zonder van account te hoeven wisselen.

Met Hootsuite kan je tot 30 berichten inplannen voor Instagram, Facebook, Twitter, YouTube, LinkedIn & Pinterest. Bij de gratis versie hoef je je wel te beperken tot 3 kanalen, maar voor veel ondernemers is dit al meer dan genoeg.

Wat kan je er allemaal mee doen?

  • Je selecteert bij iedere post gewoon makkelijk op welk kanaal je ze wil inplannen.

  • Je dashboard kan je volledig zelf instellen, je ziet in 1 oogopslag je posts en berichten van alle kanalen.

  • Je krijgt heel snel een overzicht van al je reacties, zonder post per post te hoeven aanklikken.

Extra handig aan Hootsuite?

  • Alle features van Business Manager zijn hier ook van toepassing (met uitzondering van de story planner – die is via pushmelding)

  • Het inplannen op andere kanalen dan Facebook & Instagram is heel erg handig. (Wie met meer dan 3 kanalen werkt en toch gratis wil blijven werken, raad ik aan om Hootsuite met Business Manager te combineren.)

  • Hootsuite bezorgt je maandelijks ook heel interessante nieuwsbrieven.

 

Toch een belangrijke beperking die te vermelden waard is (want ja, ik heb het eerst pijnlijk moeten ondervinden): Je kan maar 1 foto bij Instagram inplannen, een carrousel aan foto’s wordt niet mee ingepland. Bij Facebook vormt dit geen probleem.

 

Op zoek naar andere planningstools? Later, Kontentino en Buffer hebben ook waardevolle gratis versies.

Mijn gouden tip: probeer de tools eens uit. Gezien ze toch gratis zijn, kan je naar hartenlust wat testen. Iedere ondernemer heeft andere wensen en dus een voorkeur voor andere tools. En ik ben er van overtuigd dat je als ondernemer hier toch minstens één tool zal ontdekken die marketing voor jouw makkelijker zal maken.

Heb je over deze tools specifieke vragen? Stuur me gerust een mailtje met jouw vragen!

Nog niet op mijn maandelijkse marketingtips & tricks geabonneerd? Schrijf je dan hieronder in!